23948sdkhjf

Leverantörer ser risk för utslagning

Kritiken ökar bland leverantörerna mot att de stora kedjorna inom dagligvaruhandeln centraliserar sina inköp och satsar på egna varumärken. Det hotar att slå ut mindre aktörer, anser leverantörerna.

De stora kedjorna Ica, Coop och Axfood står för 90 procent av dagligvaruhandelns försäljning. Kedjornas centralisering av inköp har gjort att relationen mellan de stora dagligvaruhandlarna och leverantörerna blivit kyligare, skriver Dagens Industri. – Det är turbulent och kommer att leda till en ökad utslagning av leverantörer vilket gör att det på kort sikt blir ännu kyligare, säger Jörgen Friman, vd för Dagligvaruleverantörers Förbund, till DI. De stora kedjorna ökar dessutom sin andel av egna varumärken. Enligt undersökningar en ökning med 25 procent till 11 procent under fjolåret. Det gör det svårare för många fristående produktleverantörer, enligt Dagligvaruleverantörers Förbund. Men Ica håller med om leverantörernas beskrivning. – Det är en stor i ett vattenglas som beror på att leverantörerna historiskt suttit i förarsätet. men nu har vi blivit tydligare i förhandlingarna och det har lett till lägre kundpriser, säger Icas koncernchef Kenneth Bengtsson till DI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094