RnB minskar efter NK-dåd
RnB redovisar för september 2003 en försäljning på 96,2 miljoner kronor i egna butiker, jämfört med 107,4 miljoner kronor samma månad föregående år. – Vi hade ifjol en svag augustimånad och ett starkt september. I år var det tvärtom. Vi ökade i augusti med 17,7 procent, säger Göran Blomberg, RnB:s CFO, till Dagens Handel. Även mordet på utrikesminister Anna Lindh har bidragit till den minskade försäljningen i september. – Vi har påverkats av händelserna på NK, eftersom vi har en tredje del av vår omsättning i NK-huset. Hela Stockholm city lamslogs under en period känner vi och det var värst i NK-huset, säger Göran Blomberg. RnB fortsätter sitt omstruktureringsarbete, som ska vara fullt genomfört den 1 februari 2004. – Vi ska minska med ytterligare 13 butiker. Det innebär att vi har 86 butiker den 1 februari, säger Göran Blomberg. Han uppger att minskningen berör främst Saks/Blombergsbutiker. Retail and Brand äger och driver dessutom Polarn O. Pyret, Solo/Champagne och NK/Varumärkesbutiker.