23948sdkhjf

Tysk prispress på byggvaror

De tyska byggvarukedjorna Hornbach och Bauhaus har expansionsplaner i miljardklassen i Sverige. Totalt planerar företagen att bygga ett tjugotal nya varuhus i Sverige under de närmaste åren, skriver Dagens Industri.

På onsdagen öppnade Hornbach sitt första svenska varuhus i Göteborg. Anläggningen på 20 000 kvadratmeter ska locka både privatpersoner och yrkesfolk. - Vi är övertygade om att vårt stora sortiment och inte minst våra låga priser kommer att locka många prismedvetna kunder, säger Jürgen Werner, vd för Hornbach i Sverige, till DI. Varuhuset i Göteborg är Hornbachs första i Norden. Nya varuhus planeras i Malmö och Norrköping. Även tyska konkurrenten Bauhaus planerar att expandera i Sverige, vilket kan göra det svårare för mindre aktörer att klara sig. Bauhaus planerar att öka antalet varuhus i Sverige från åtta till tjugo inom de närmaste åren, skriver DI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.538