Stadskärnornas handel tänker fel
HUI:s undersökning av de svenska stadskärnorna är snart klar. Men redan nu är huvudfrågan besvarad. - Bara 27-28 procent av en handelsplats framgångar kan förklaras av befolkningsflöde och köpkraft. Resten beror på helt andra faktorer, avslöjar Jeanette Berggren, vd för Svenska Stadskärnor. HUI:s, Handelns utrednings instituts, stadskärneutredning bygger på flera parametrar av statistik hämtad från hela landet. Dessutom ingår åtta fallstudier utanför storstadsregionerna. Att endast 27-28 procent av handeln styrs av befolkningsflöde och köpkraft är siffror som inte direkt förvånar Jeanette Berggren. - Sedan tidigare vet vi att en verksamhet till stor del står och faller med den som driver den. Men även personalens sätt att bemöta kunderna är viktigt. Kommer då stadskärnorna att överleva som handelsplats i framtiden och stå emot konkurrensen från de externa köpcentrumen? - Jag tror att de kommer hävda sig bra även framöver, men det inte kommer att ske utan kamplust och list. En viktig faktor är öppettiderna som för närvarande inte tar hänsyn till kundernas arbetstider. - Butikerna stänger när de flesta slutar jobbet. Och det är konstigt att man inte ens tar upp kampen med externhandeln om deras försäljning på helger och kvällstid.