23948sdkhjf

H&M ökade 8 procent

Klädkoncernens niomånadersresultat visar stabil tillväxt och vinstökning med 21 procent. Enprocentig försäljningsökning i Sverige.

H&Ms niomånadersrapport, december-augusti, visar ett klädföretag i stadig tillväxt, även om många analytiker hoppades på högre vinster under tredje kvartalet. Den lägre försäljningen under tredje kvartalet förklaras med det varma vädret under sommaren. Under hela niomånadersperioden ökade försäljningen mest i Spanien, upp 75 procent, i USA upp 38 procent, och i Frankrike, upp 36 procent mätt i lokal valuta. Mäter man USA-försäljningen i svensk valuta var ökningen 15 procent. Den viktiga tyska försäljningen ökade 5 procent i lokal valuta, medan den svenska försäljningen endast ökade 1 procent. Sedan årsskiftet har H&M ökat antalet butiker med 57 och har nu sammanlagt 901.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067