23948sdkhjf

Godis backade i värmen

Sommarens europeiska godisförsäljning backade som en följd av värmeböljan. Den svenska marknaden klarade sig bättre.

Värmeböljan i Europa i somras slog mot godisförsäljningen. Efter att ha ökat stadigt under årets första fem månader föll försäljningen när värmen slog till, meddelar undersökningsföretaget AC Nielsen. Värst drabbades chokladbranschen, där både produkter och omsättning smälte i värmen. Exempelvis Ritter Sport drabbades av tvåsiffriga omsättningstapp, skriver Svenska Dagbladet. Den svenska marknaden klarade sig bättre jämfört med förra året, och backade bara någon procent. Och vissa aktörer har ökat försäljningen. - I Sverige var egentligen förra sommaren ännu varmare. Då var det 30 grader hela augusti ut, säger Kraft Food Sveriges vd Per Strömberg. – Vår chokladförsäljning i Sverige har ökat 11 procent under sommarmånaderna. Malaco Leaf ökade omsättningen under juni-augusti med 4 procent och det är främst Ahlgrens bilar och Läkerol som står bakom ökningen. - De tre första veckorna i juli var lite sämre, men det hämtade vi in under sista veckan i juli och i augtusti, säger vd Michael Forsmark till Svenska Dagbladet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076