Där tjänar butikerna på ett leende
Spenderade två månader i Kalifornien i sommar. Nattöppna stora varuhus och matjättar må tyckas vara onödigt, men butikerna passar på att ha öppet när de ändå inventerar nattetid. Svårt att vänja sig av med vanan att vända varorna så att streckkoden hamnar rätt vid kassan. Det förvånade mången kassörska, som inte heller ville ha hjälp att packa alla kassar. Gratiskassar såklart. Och fri bärhjälp med kassarna ut till bilen om så önskas. Allt detta kan tyckas vara bagateller för en någorlunda ung svensk. Men i USA är denna service en självklarhet. Alltid serverat med ett leende och lagom small talk. Mer anmärkningsvärt är att det sedan flera år är lag på att alla butiker måste ha en kundtoalett. Naturligtvis anpassar butikerna även sitt utbud efter vilket område de finns i. Det gäller till exempel stora butikskedjor som Albertsons och Ralphs. Ungefär 20 procent av sortimentet är lokalt präglat, ofta anpassad till olika etniska grupper. Det säljer mer. Och naturligtvis får tillverkarna av olika varor betala för att få bästa exponeringen av sin vara. Hyllan i ögonhöjd kostar mer. Mer hälsosamma och exklusiva butiker satsar på egna varor, ofta kryddat med mer importerade specialvaror som Wasa knäckebröd och Gevalia kaffe, som hos till exempel Trader Joe’s och Whole Foods. Inredningen må vara betydligt enklare på billighetskedjan Food4Less, men servicetanken är fortfarande hög. Kvaliteten likaså. Familjer har sina egna oaser. Bulk shopping innebär att de kan köpa storförpackningar av kända varumärken. Fyra för samma pris som två. Därmed har Smart and Final och Sam’s Club funnit sin målgrupp. Fler svenska butiker skulle vinna på att specialisera sig, göra kunden glad. Det handlar om så mycket mer än att säga "Ha en bra dag". Nils Sundström är reporter på Dagens Handel och har varit i USA hela sommaren.