23948sdkhjf

Coop satsar på färre varor

Med fler butiker och färre varor ska Coop Sverige möta lågpriskonkurrensen. Samordnad butiksexponering och fokusering på städer ska vända förlust till vinst.

Coop Sverige har för brett varusortiment, säger vd Svein Skorstad i en intervju i Dagens Industri. Det ska man nu göra något åt. - 30 procent av varorna står för 80 procent av försäljningen. Vi tar bort de produkter som folk inte köper, säger Skorstad. Dessutom ska man från ledningen vara mer aktiv när det gäller exponering av varor i butikerna. - Vi ska samla stormarknadscheferna regelbundet för att gå igenom vad som fungerar bra och se vad vi kan göra bättre. En annan väg bort från förlustsiffrorna är att öka etableringstakten. Nästa år ska Coop öppna 13 Coop Extra, kooperationens lågpriskedja. Det sker huvudsakligen genom omformatering av Forum- och Konsumbutiker. - Det blir några nyetableringar. Det är ett kontinuerligt arbete att hitta bra platser för våra butiker. En del av våra anläggningar går inte så bra eftersom folk flyttar, så det handlar om att prioritera ett antal områden, säger Skorstad. Några av dessa prioriterade områden är Värmdö utanför Stockholm, Tuna Park i Eskilstuna och Lillänge utanför Östersund där man bygger nya Forumstormarknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063