Cerealia backar något
Cerealiakoncernen redovisar för årets första åtta månader ett resultat efter finansnetto på 104 Mkr, jämfört med 106 Mkr för motsvarande period förra året. Resultatet inom affärssektorerna Mills och Foods har utvecklats positivt under perioden medan Bakeries har ett lägre resultat jämfört med föregående år. - Struktureffekter kommer kortsiktigt att belasta det närmaste verksamhetsåret, men vi räknar med att förvärvet av Schulstad kommer ha stor positiv effekt på resultatet de kommande åren, skriver vd Håkan Ahlqvist i en kommentar till delårsrapporten. Cerealiakoncernens fakturerade försäljning uppgick till 5.692 Mkr. Det är en minskning med 3,4 procent jämfört med motsvarande period förra året. Drygt 59 procent avser fakturering utanför Sverige. Cerealias försäljning inom produktsegmenten bake-off och fast food fortsätter att växa, medan försäljningen av färskt bröd varit något vikande. Cerealia kommer att satsa på internationalisering av varumärkena Kungsörnen, AXA och Start och på att vitalisera Skogaholms.