Friryttarna som påverkar unga kunder
Vad som skiljer dessa friryttare från andra sportutövare är bland annat att personlig stil, gemenskap och attityd är viktigare än tävlingsresultat och rankningar. Stjärnorna attraherar inte sponsorer genom tävlingsresultat utan genom att synas i filmer, bildreportage i tidningar och på uppvisningar. Inom snowboard ställer många av de bästa åkarna inte upp i de tävlingar som arrangeras av de officiella organisationerna. I stället blir det allt viktigare med tävlingar som har arrangerats av åkare och där åkarna, inte domare, bedömer och poängsätter varandras skicklighet. Att Terje Haakonsen, världens bäste snowboardåkare, inte ställde upp i OS i Nagano säger en del. Eftersom stil och livsstil är en viktig del inom freeridingen så har stjärnorna och trendsättarna stor inverkan på ungdomar som utövar dessa aktiviteter. Namn som Jon Olsson (skidor), Ingemar Backman (snowboard) eller Team Smod (skateboard) kanske inte säger så mycket för gemene man, men deras beteende påverkar en stor andel av Sveriges unga konsumenter. Är dessa unga freerider intressanta som konsumenter? Även om de kanske inte har så hög inkomst är de beredda att spendera mycket på sitt intresse. Under freeridefestivalen Åre Mountain Mayhem i juli samlades 150 downhillcyklister. Man åker kabinbana upp till toppen av Åreskutan och cyklar ned. Som mest fick 32 cyklar plats i kabinen och en downhillcykel kostar mellan 30 000 och 80 000 kronor. Det var cyklar för över en miljon i just den kabinen! Joakim Norén Trendanalytiker och vd för Camouflage Consulting och ekonomie magister från Handelshögskolan i Göteborg.