Ikeachefen: Vi vill skapa en lekfull barndomsvärld
Dagens Handel träffar Kerri Molinaro i Helsingborg där hon bor, samma vecka som Ikeakatalogen har börjat spridas i mer än 130 miljoner exemplar på 46 språk i 36 olika länder. Det är samma katalog, med i huvudsak samma bilder och budskap som sprids över världen. – Det är själva finessen. Vi betonar svenskheten i marknadsföringen, både i Sverige och utomlands, och människor älskar den blonda, färgstarka stilen som är strikt men har lekfulla inslag. I länder med en mörk, traditionsmättad inredningsstil säljer vi mycket bra, säger Kerri Molinaro. I årets katalog, som har temat leva med barn, accentueras lekfullheten. Den genomsyras av idén att hela hemmet ska vara öppet för barnen. Finrumstanken skrotades i svenska hem för decennier sedan, men lever ännu på många håll. Katalogen är full av tips på hur vardagsrum, kök och hemmakontor blir säkra och stimulerande också för barn. – Vi räknar med att budskapet tas emot väl överallt. Barn i hela världen tycker om att leka i närheten av de vuxna. Vi lägger inte några politiska eller moraliska värderingar i hur människor lever sina liv eller uppfostrar barn, utan vi försöker bara ge möjligheter att skapa trivsammare hem utan att det kostar en förmögenhet eller kräver för mycket tid, säger Kerri Molinaro.