23948sdkhjf

Varumärke senaste tatueringsmotivet

Förr var det ankare, hjärtan och kors som gällde i tatueringsstudion. Eller kanske mammas eller kärestans namn. Nu dyker det upp nya motiv på kundernas kroppar – företagsvarumärken. – Visst märks det en ökning, säger Peter ”Nypa” Nyberg, tatuerare och ordförande i Sveriges professionella tatuerare, SPT.

Under 1990-talet kom en tatueringstrend där resultatet kunde ses på svenska badstränder. Bland tatueringsmotiven som har ökat de senaste åren är varumärkena. – Idrottsklubbmärken är fortfarande populärast, men det kommer fler kunder som vill ha företagsvarumärken som tatueringsmotiv. Nike- swooshen är rätt vanlig, säger Peter ”Nypa” Nyberg, som driver Viking Tattoo Studio i Linköping. Peter ”Nypa” Nyberg har under åren försett kunder med bland annat Coca-Cola-, Volvo-, Wrangler- och Friskis & Svettis-tatueringar. Vad får då den tatueringssugne att välja ett varumärke som kroppsprydnad? – Varumärken har blivit identifikationspunkter som sänder signaler om användaren och hur användaren vill uppfattas. En varumärkestatuering är en extrem identifikationspunkt, säger Peter Bergendahl

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063