Bergendahls ökade mest
Första halvåret visar störst ökning för Bergendahls och Ica, medan Coop och Axfood tappade. Stormarknader går bäst.
Livsmedelsjättarnas första halvår innebar framgångar för Bergendahlsgruppen och Ica. Bergendahlsgruppen ökade omsättningen med 14,4 procent i fasta kalenderkorrigerade priser. Den nya City Gross-butiken i Kungens kurva står för en stor del av ökningen, som ökade Bergendahlsgruppens marknadsandel från 2,4 till 2,7 procent. Ica har också haft framgångar med stormarknader. Ica Maxi ökade med 14,7 procent, medan dagligvaruhallarna hade en mer blygsam utveckling. Axfood hade framgångar med Willys medan Hemköp backade. Kooperationen hade framgångar med sina stormarknader vilket inte motsvarades av utvecklingen i Konsumbutikerna. Det framgår av Fri Köpenskaps marknadsanalys av dagligvaruhandelns första halvår.