”Europa är jungfrulig mark för profilkläder”
Många kan tycka att bolaget är krångligt att förstå. Vi har många varumärken och säljer genom återförsäljare. Ändå finns vi överallt; vårt varumärke Craft syns på längdåkningslandslaget, i Vasaloppet, på Tre Kronors spelare och märket Umbro står på fotbollslandslagets tröjor. Påverkar inte den svaga svenska konjunkturen bolaget negativt? Vi sprider riskerna genom två segment; dels profilprodukter för företag, dels detaljhandelsförsäljning av våra varumärken. Det första är länkat till reklam och där har vi klarat de tuffa tiderna genom att ta marknadsandelar. Det andra har gått bra tack vare bland annat sporthandelns goda år. Dessutom finns det två konjunkturer i Sverige – den sämre i Stockholm och den bättre i övriga landet. Stockholm är det värsta vi har rent geografiskt. Och vad är det bästa ni har? Den bästa marknaden ligger utanför Sverige. Vi har stora tillväxtmöjligheter i övriga Europa där profilkläder är ett outvecklat område. Det gäller till exempel Tyskland, södra Europa och Benelux. Hur ska ni expandera i Europa? Vi kommer att etablera oss i två tre nya länder i år och öka antalet varumärken i länder där vi redan finns. Schweiz och Polen samt Ungern eller Tjeckien är tänkbara nya marknader. Hur ser konkurrenssituationen ut? Vi har bara en betydelsefull konkurrent i Europa, ett holländskt företag. Lokala konkurrenter överallt, men i huvudsak är Europa jungfrulig mark. Nyligen köpte ni varumärket Projob inom segmentet yrkeskläder. Varför bredda sig än mer? Inom yrkeskläder finns mycket att göra, trots ett antal starka aktörer. Projob är litet men vi ska utveckla och bredda kollektionen och kommer med en större lansering i januari nästa år. ”Det duger inte att åka hem klockan fem och spela golf”, har du sagt. Hurdan är din ledarstil? Min stil är naturlig och jag uppfattas inte som direktör med stort D. Oftast är jag snäll, men kan explodera om medarbetare inte håller vad de lovat. Tidigare var det ett problem att jag inte kunde låta bli att lägga mig i allt, men när företaget vuxit till att ha 35 dotterbolag i 13 länder är det fysiskt omöjligt för mig att vara överallt. Samtidigt är mitt jobb att vara delaktig.