H&M upp 9 procent…
Klädkedjan H&M presenterar idag sin rapport för årets första halva. Försäljningen under första halvåret uppgick till 27 025 Mkr vilket är en ökning med 9 procent jämfört med förra årets första halva. Med jämförbara valutakurser var ökningen 12 procent. Resultatet efter finansiella poster var 4 256 Mkr vilket är en ökning med 28 procent. För andra kvartalet var omsättningen14 390 Mkr, upp 7 procent, eller 9 procent beräknat på jämförbara valutakurser. Resultatet för andra kvartalet blev 2 566 Mkr, upp 20 procent jämfört med andra kvartalet förra året. Försäljningen i Sverige backade med 2 procent under första halvåret. Däremot gick det bättre i övriga världen. I Tyskland ökade försäljningen till 7 983 Mkr vilket är en ökning med 6 procent, eller 7 procent mätt i lokal valuta. I USA sålde H&M för 1 227 Mkr vilket är en ökning med 12 procent eller 38 procent mätt i lokal valuta. I en kommentar till halvårsrapporten skriver H&M att man är nöjd med starten på sina nya marknader i Polen, Tjeckien och Portugal. Man är också nöjd med utvecklingen i USA där man under andra kvartalet gick med vinst efter avskrivningar. I en kommentar till den svagare försäljningen under andra kvartalet hänvisar man till att våren varit kallare än normalt på flera av H&Ms marknader.