Skepsis mot enhetlig moms
Momsen är statens tredje bästa intäktskälla och inbringar 207 miljarder kronor i år. I Skattebasutredningen kom förre LO-ekonomen P-O Edin fram till att matmomsen bör höjas. Men dagligvaruhandeln håller inte med, varken om höjd matmoms eller om enhetlig moms för alla varor och tjänster. – Ju mindre man tjänar desto större andel står maten för. Sänkt matmoms är det största jämlikhetsprojektet. En enhetlig moms skulle innebära dyrare mat och att lyxbilar blir billigare, säger Peter Dettman, vd på Ica-förbundet. På branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel är man också skeptisk till förslaget. - Det finns ingen poäng med enhetlig moms på helt olika varor. Poängen är enhetlig matmoms mellan EU-länderna, anser Thomas Svaton, vd på Svensk Dagligvaruhandel. – Vi kan sänka priserna 3–4 procent genom rationaliseringar de kommande åren, men om staten samtidigt höjer matmomsen då har man lurat konsumenterna, säger Thomas Svaton. Åhléns vd Bjarne Mumm är öppen för en enhetlig moms. – Det är klart, för vårt företag vore det positivt. En likartad moms är också lättare att förstå, säger han.