Handeln är den starkaste turistdragaren
Systembolaget i Strömstad drar ensamt in över en miljon i skatter från norska turister. Varje dag! Svenska staten satsar fem miljoner kronor på att marknadsföra Sverige i Norge. Totalt på ett år! Turismen har aldrig stått särskilt högt i kurs hos svenska politiker. Och över partigränserna har man enats om att inte satsa ordentligt på att dra turister till Sverige. Socialdemokraterna vill hålla nere satsningarna på Sverige och ledande moderatpolitiker tror att det är en subvention till turistföretag det handlar om och vill sänka de redan låga belopp som Sveriges rese- ochturistråd har. Sverige lägger i särklass minst av de nordiska länderna på att dra turister. Men att Sverige är värt en resa är ett självklart ansvar för hela landet att informera om och bör hanteras av staten. Den dagen en svensk finansminister inser att om vi lockar fler tillfälliga skattebetalare så ökar Sveriges intäkter. Då har vi chans att bli ett riktigt turistland. De olika turistministrarna talar väl om turismen och tror att det räcker. Men det krävs en kraftfull satsning på marknadsföring av Sverige. Sök OS, VM i stora sporter, kongresser och evenemang. Staten är den stora vinnaren. Sextio öre på varje turistkrona går till staten. Vilken företagare som helst skulle bli lyrisk över ett sådant täckningsbidrag och inte tveka att satsa på utlandsturismen.