23948sdkhjf

Nytänkande i betalningslandskapet

Mjukvaruföretaget Market Pay är en växande europeisk leverantör av betalningssystem som just nu siktar in sig på marknaderna i Sverige, resten av Norden samt Baltikum. Lars Andersen leder Market Pays satsning i norra Europa.

Market Pays mål är att bli en betydande aktör på den nordiska marknaden inom kompletta betallösningar. Det finns en aptit efter flexibla betalsystem med modern teknologi som gör det enklare för såväl stora som små och medelstora aktörer inom handeln i bland annat Sverige. Det kan Market Pay leverera, enligt Lars Andersen, direktör produkter & försäljning Norden & Baltikum:

– Det vi gör just nu är att expandera vår verksamhet i Norden och i Baltikum genom att vässa våra försäljningsorganisationer där, säger han.

Lars Andersen beskriver sig själv som en ”payment guy”, som har arbetat inom området betallösningar ända sedan han inledde sin yrkeskarriär 1999. Han har huvudsakligen befunnit sig på produktsidan, är i dag till 100 procent på säljsidan och ansvarig för alla de nordiska länderna och de baltiska staterna. Det arbetet inleddes för drygt två år sedan.

Vad vill du berätta för detaljhandeln i Sverige?

– Jag tror att det är dags för betalningslandskapet att moderniseras lite. Och det är faktiskt vad vi är här för att göra, säger Lars Andersen.

– Vi ser nu en förändring av marknadssituationen, vi har arbetat under flera år i norra Europa och sett att befintliga leverantörer som erbjudit betalsystem till handeln under lång tid har stagnerat en aning vad gäller teknisk utveckling och kundvård.

Vad tänker ni göra?

– Vi vill styra upp marknaden för betallösningar skulle jag beskriva det som. Visserligen finns redan många aktörer som kan leverera betallösningar, speciellt just i Sverige och Norden, men vi är övertygade om att det finns utrymme för fler. Market Pay är en mycket stark kandidat som har ett lite annorlunda synsätt på betalningslandskapet i jämförelse med andra aktörer. Det ger oss en fördel.

Market Pays system är öppet och de många som redan använder det tycker om det just därför. De uppskattar att inte tvingas bli inlåsta hos en leverantör utan är fria att välja olika kompletterande lösningar efter egna önskemål. Till det kommer att Market Pay behärskar hela betalningskedjan och kan stötta kunden från början till slut med ett brett utbud av lösningar.

Antingen kan kunden välja ett komplett utbud av lösningar för sin verksamhet i butik och e-handel, eller också välja en enda lösning för en viss försäljningskanal som är användbart i deras verksamhet.

Market Pay

  • Grundades 2016 och tillhandahåller en integrerad paneuropeisk betalningsplattform som kan stödja tillväxten för alla aktörer inom handeln.
  • Market Pay behärskar hela betalningskedjan och kan stötta kunden från början till slut.
  • Market Pay hanterar 3 miljarder transaktioner och 30 miljarder flöden via 320 000 terminaler.
  • Market Pay finns genom flera förvärv i elva europeiska länder med mer än 330 experter varav hälften är utvecklare.
  • Hjärtat i Market Pay är enkelhet i den enhetliga betalningsplattformen som utvecklats av dess team: digital onboarding, rapportering, analyser, insikter, hantering av alla terminaler. Återförsäljare kan enkelt hantera sina dagliga aktiviteter från en enda plattform, vilket gör att de kan fokusera på det som är väsentligt: kundrelationer.
  • Läs mer här

Market Pay förvärvade nyligen det danska företaget AltaPay, en mycket framgångsrik betalningsleverantörslösning, med en mycket stark e-handelslösning baserad på modern teknologi och integrationer till alla större handelsmotorer, såsom Shopify, WooCommerce med flera. Altapay har ett unikt tillvägagångssätt för att sälja till små och medelstora företag som Market Pay kommer att använda sig av på alla sina befintliga marknader över hela Europa.

Hur är det med Market Pays driftsäkerhet?

– Den dagliga säkerheten för betalningssystemet har vi arbetat med sedan länge, de lösningar vi levererar har högsta säkerhetsprestanda. Och systemet fungerar dygnet runt, alla årets dagar.

Även andra slags störningar som kan uppkomma som en följd av den politiska situationen måste kunna hanteras, något som blivit allt viktigare för handelns aktörer i dagar som dessa. Ingen vill ha större driftstörningar på vare sig datakommunikationer eller elförsörjning, även den typen av problem kan Market Pay hantera.

Hur fungerar er kundservice när ni finns i så många länder?

– Vi har ett medvetet förhållningssätt till kundsupport, vi inser att vi fullt ut måste leverera support baserat på människor som står kunden nära. Så när vi startar vår organisation i ett land så ser vi till att det alltid finns kundsupport nära dem som använder Market Pay, det ska alltid finnas en lokal person som de kan kontakta i den dagliga verksamheten.

– Utöver det finns 24-7-support i Litauen, vissa av våra medarbetare där kan tala de lokala språken som används i Sverige och i övriga Norden, i övrigt gäller engelska, precis som med andra företag av vår storlek.

Till det kommer ett AI-baserat verktyg som erbjuder dygnet-runt-chatt på det lokala språket, frågan tas emot av verktyget, behandlas och ett automatöversatt svar levereras till kunden på dennes språk.

Kan du nämna något om kunder ni hittills har i Norden?

– I så fall vill jag nämna norska Rema 1000 som vi rullade ut förra året. Vi bytte ut alla deras betalningsterminaler under tre, fyra månader och det blev en riktig succé. Sedan har vi också varit mycket aktiva i Finland och även i Sverige där återförsäljare har köpt vårt system.

Ni fick pris i Berlin – vad handlade det om?

– Market Pay fick motta MPE Award vid Europas största konferens för aktörer inom system för betallösningar. Vi vann priset Merchant Payment Acceptance alldeles nyligen, i mitten av mars i år. För oss betyder det ett erkännande för allt vi åstadkommit, en betalningsplattform för alla säljkanaler. Vi är så klart mycket glada och hedrade att vi fick det här priset av juryn.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048