23948sdkhjf

BHG redovisar tillväxt och förbättrar lönsamheten

Vd Gustaf Örn anser att bolaget är väl positionerat och ser tecken i samhällsekonomin som kommer att skapa ökad efterfrågan – men med fördröjning.

E-handelsbolaget BHG, som äger Bygghemma, Nordic Nest och en rad andra varumärken inom heminredning, redovisar ökad omsättning och justerat rörelseresultat under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Styrelsen föreslår ingen utdelning.

Omsättningen steg 1,9 procent till 2 883,8 miljoner kronor (2 828,8). Den organiska försäljningstillväxten var 0,5 procent (-10,6).

Bruttoresultatet blev 733,7 miljoner kronor (713,8), med en bruttomarginal på 25,4 procent (25,2).

Rörelseresultatet blev -333 miljoner kronor (-43,6).

Justerat rörelseresultat blev 106,7 miljoner kronor (54,7), med en justerad rörelsemarginal på 3,7 procent (1,9).

Resultatet efter skatt blev -425,8 miljoner kronor (-149,3).

Resultat per aktie uppgick till -2,46 kronor (-0,89).

Ingen ordinarie utdelning föreslås (0).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 336,9 miljoner kronor (348,9).

"Under året har vi sett en gradvis förbättring av flera makrofaktorer, främst i vår viktigaste marknad Sverige, såsom aktivitet på bostadsmarknaden, sänkta räntor och stabiliserad inflation. Dessa faktorer bedömer vi har en positiv effekt på efterfrågan i våra produktkategorier, men att effekten kommer med en fördröjning. Vi har under året sett en stegvis förbättrad försäljningstrend i takt med att de underliggande makrofaktorerna har börjat få genomslag på konsumtionen", säger vd Gustaf Öhrn.

Öhrn beskriver det som att bolaget är väl positionerat för 2025, där marknaden förväntas gradvis stärkas. Samtidigt är det svårt att bedöma hur det osäkra geopolitiska läget kan utveckla sig och innebära en risk för efterfrågan framåt.

”Vidare finns det tecken på att vissa stora europeiska ekonomier, såsom Tyskland, bromsar in vilket kan negativt påverka efterfrågan i våra kategorier. Fraktkostnaderna från Asien har i kvartalet ökat jämfört med samma period föregående år på grund av ökad efterfrågan och reducerad kapacitet. Vi förväntar oss att fraktpriserna sjunker i första kvartalet 2025 i linje med historiska mönster men geopolitisk osäkerhet gör framtiden svårbedömd. Vår bedömning är att de långsiktiga grundläggande strukturella trender som drivit BHG:s tillväxtresa fortsätter. Det strukturella skiftet från fysiska butiker till online och penetrationen inom de produktkategorier och marknader där vi verkar är fortfarande lägre än på mer mogna”, skriver bolaget.

Läs mer om: BHG
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047