”Det kan vi lära av högpresterande marknadsförare”
Även om marknadsföringslandskapet bli alltmer komplext – och många av branschens aktörer numera använder såväl e-post, som sms, sociala medier, hemsidor och digitala annonser för att nå ut med sina budskap, visar Mailchimps senaste rapport The Revenue Blueprint: Strategies for Performance-Obsessed Marketers, att många marknadsförare gör enorma framsteg i sina affärer med hjälp av ny teknik.
Rapporten visar att minst 85 procent av marknadsföringsföretagen redan har integrerat, eller planerar att integrera, AI-verktyg i sin organisation. Eftersom AI kan utföra många repetitiva arbetsuppgifter och på så vis låta medarbetare koncentrera sig på kreativt och strategiskt arbete skapar detta nya möjligheter för marknadsförare att nå såväl långsiktiga marknadsföringsmål som kortsiktiga mål.
Rapporten visar även att 48 procent av marknadsföringsföretagen i undersökningen kvalificerar sig till att kunna kallas “högpresterande”, vilket betyder att organisationens resultat ökat med minst 16 procent på någon av följande områden: intäkter, kanalengagemang, kundrelationens livstidsvärde (LTV), eller kund- och prospektlista.
Vad kan vi andra då lära oss av den här högpresterande gruppen?
1. Använd e-post som den primära kanalen
För högpresterande marknadsförare utgör e-post fundamentet i arbetsstrategin. 87 procent av dessa uppger att de använder e-post för att samla data, spåra engagemang, och kontinuerligt förbättra kundupplevelsen.
E-post utgör en direktkanal till kunden, och den är full med värdefulla data som kan hjälpa marknadsförarna att finslipa sina kampanjer och kundrelationer, utifrån tidigare resultat – istället för att helt förlita sig på att algoritmer ska koppla samman dem med lämpliga kundgrupper.
Högpresterande marknadsförare är också mer benägna att experimentera fram synergieffekter genom att använda flera parallella kanaler, som e-post och sms, för att nå sina mål. Detta arbetssätt maximerar inte bara kommunikationen utan stärker också långsiktiga kundrelationer.
2. Automatisera kontakten under hela kundresan
När det kommer till att hantera kundrelationer är det nödvändigt att ha en solid automatiseringsstrategi, som innefattar allt från orderbekräftelser till uppföljning av övergivna e-handels-varukorgar.
Högpresterande marknadsförare är mer benägna att bygga en komplett automatiseringsstrategi för att hantera sin kundkontakt i hela kontaktkedjan och skapa engagemang även efter köptillfället. De registrerar kundbeteende och använder automatiserade arbetsflöden för att leverera relevant information, som baseras på kundens beteende. Det här kontinuerligt datadrivna arbetssättet förbättrar kundrelationerna, och 42 procent av högpresterande marknadsförare uppger att det har skapat en direkt positiv effekt på försäljningen.
Man kan även använda innehållsskapande metoder, såsom AI, för att generera dynamiskt och kundanpassat innehåll som baseras på kundens beteende, utan att någon fysisk person behöver författa budskapet. Nästan samtliga högpresterande marknadsförare (87 procent) använder automatisering för att öka engagemang och strömlinjeforma sitt arbete.
3. Använd datadriven personalisering
I jämförelse med “vanligt presterande marknadsförare” – den majoritet i undersökningen som levererar jämna resultat med hjälp av beprövade standardmetoder, är de högpresterande marknadsförarna även dubbelt så benägna att använda sig av prediktiv analys för att skapa ett personligt tilltal gentemot kunden.
En effektiv personalisering innebär mer än att bara lägga till en kunds tilltalsnamn i ämnesraden på ett e-postmeddelande. Hela meddelandet måste bestå av information som är relevant för kunden. Genom att föreslå erbjudanden som matchar kundens tidigare sökningar ökar man både kundens engagemang och nöjdhet. Det gäller dock att se till att kunden inte känner sig övervakad – och det är därför av största vikt att man använder sina data effektivt.
57 procent av de högpresterande marknadsförarna använder en kunddataplattform för att hantera nollparts- och förstahandsdata för att kunna leverera personliga meddelanden via e-post, sms, och andra kanaler. Och över hälften uppger att detta har ökat kundengagemanget.
4. Använd AI som en strategisk assistant
Teknik fungerar som bäst när den låter den mänskliga briljansen få utrymme. Och detta stämmer in på AI. Högpresterande marknadsförare använder AI-verktyget som en assistent, som förenklar e-postmarknadsföring och hanterar data så att de själva kan fokusera på strategiskt arbete istället för repetitiva uppgifter.
Nästan tre av fyra högpresterande marknadsförare (74 procent) säger att AI påverkar deras kreativitet och deras utveckling av kundkommunikation positivt.
De högpresterande marknadsförarna använder generativ AI för att integrera logotyper och typsnitt och skapa nytt text-, video- och ljudmaterial. De använder också prediktiv analys för att veta när det är optimalt att skicka ett meddelande, och testar strategiskt att använda olika tidpunkter i olika kanaler.
5. Var nyfiken
Det är inte enkelt att hänga med i den snabba teknikutvecklingen. Men det som skiljer de högpresterande marknadsförarna från resten av branschens aktörer är deras nyfikenhet – och vilja att experimentera med ny teknik och testa nya lösningar. Och nyfikenheten är det som – i kombination med strategi, teknik och mänsklig kreativitet – effektiviserar ens arbete.
Jim Rudall, head of EMEA, Intuit Mailchimp
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.