Ny jätte skapas när JC Penney går ihop med Sparc
Den amerikanska detaljhandelsjätten JC Penney slås samman med Sparc Group för att bilda det nya modebolaget Catalyst Brands. Affären innebär att JC Penney och dess egna varumärken, inklusive Stafford, Arizona and Liz Claiborne, hamnar under samma tak som Sparcs portfölj med varumärken som Aéropostale, Brooks Brothers, Eddie Bauer, Lucky Brand och Nautica.
Catalyst Brands har som en del av affären också sålt sin amerikanska Reebok-verksmhet och undersöker också strategiska alternativ för Forever 21.
Det nya bolagets sammanslagna organisation har formats via en joint venture. Catalyst Brands kommer inledningsvis att ha över 1 800 butiker, 60 000 anställda, en omsättning på över 9 miljarder dollar och en likviditet på 1 miljard dollar.
JC Penneys vd Marc Rosen kommer att leda Catalyst Brands, som får huvudkontor i Plano, Texas, likt vad JC Penney hade sedan tidigare.
JC Penney köptes upp av Simon Property och Brookfield för 800 miljoner dollar 2020 efter att bolaget gått i konkurs tidigare samma år.