Sängkocken vill väcka liv i sömnig bransch
Med fysiska butiker på Sveavägen i Stockholm och Södra vägen i Göteborg vill Robert Adolfsson förnya sängbranschen.
– Att kliva in i mina butiker ska vara som att kliva in i ett sovrum, förklarar Robert Adolfsson som satsat på butiker med en lågmäld butiksmiljö med dämpad belysning, dofter och lugn och avslappnade musik.
– Jag tänker på mig själv lite som sängkock och de olika sängdelarna som ingredienser. Om de sätts ihop på precis rätt sätt gifter sig smakerna och det blir utsökt, men om något inte riktigt passar kan allting falla. Kockliknelsen är lite på skoj, men det finns en del sanning i det, tycker Robert Adolfsson och berättar att besökare ibland tar av sig skorna spontant när de kliver in i hans butik.
Och den som har följt hans resa vet att Robert Adolfsson inte är en duvunge i branschen. Med 25 års erfarenhet från just sängbranschen i butikskedjor som Hästens och Sova, tycker Robert Adolfsson att han kan bidra med kunskap som säkerställer att kunden väljer rätt säng.
Sortimentet då, ja enligt Adolfsson erbjuder han för tillfället sex olika modeller i olika prisklasser som alla säljs med komfortgaranti.
All tillverkning utförs av utvalda producenter i Europa; dunet kommer från en partner i Danmark, skummet i madrasserna från Belgien och sängkläderna sys i Italien. Delarna sätts sedan ihop i Litauen innan den färdiga sängen skeppas till slutkunderna i Sverige.
– Vi komma med något nytt och det är tanken med hela bed.se. Ambitionen är att väcka liv i en bransch som har varit lite sömnig under det senaste årtiondet och vi är väldigt glada över responsen vi har fått under den första tiden
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.