E-handeln ökar men kinesiska lågprisaktörer vinner mark
Mätningen visar att omsättningen ökade med fem procent till 11,4 miljarder kronor jämfört med samma period ifjol. Köpesumman på drygt 1 900 kronor var däremot oförändrad medan andelen konsumenter som e-handlar ökat från 67 till 71 procent. ”Det driver tillväxten”, förklarar Svensk Handel.
En betydande del av ökningen i e-handeln kopplas till utländska lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein.
– Konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Enligt mätningen har e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.
Detta oroar Svensk Handel som förklarar att de nu driver på EU:s regelverk för att säkerställa rättvisare konkurrensvillkor så att svensk export och svensk e-handel kan möta utmaningarna.