Omsättningen ned men vinsten upp för Elon
Hemelektronikkedjan Elon redovisar minskad omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.
Omsättningen sjönk 4,3 procent till 1 120,3 miljoner kronor (1 171,0). Nedgången beror på minskade volymer inom segmentet B2B, vilket förklaras av lägre aktivitet inom bygg och fastighetsbranschen, samt fortsatt nedgång inom segmentet Logistics & Services, L&S.
"För L&S är utvecklingen fortsatt svag avseende volym. Vi ser löpande över de kostnadsbesparingar som kan genomföras för att motverka volymtappet", säger vd Stefan Lebrot.
Bruttoresultatet blev 184,2 miljoner kronor (178,9), med en bruttomarginal på 16,4 procent (15,3). Marginallyftet hänvisas till mer relevant prissättning, förbättrad produktmix och förbättrad kundmix.
Rörelseresultatet blev 17,1 miljoner kronor (15,0), med en rörelsemarginal på 1,5 procent (1,3).
"Tack vare att verksamheten bedrivs bättre och mer effektivt genererar vi ett bättre rörelseresultat under kvartalet än motsvarande kvartal föregående år", säger Lebrot.
Resultatet före skatt var 12,3 miljoner kronor (16,0). Resultatet efter skatt blev 10,0 miljoner kronor (11,4), och per aktie 0,65 kronor (0,74).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 36,5 miljoner kronor (211,6). Likvida medel uppgick till 58,9 miljoner kronor (51,7).
Nettoomsättningen inom retail (B2C) har fortsatt utvecklats positivt under året. Total omsättningsutveckling inom B2C i år uppgår till 2,2 procent under perioden januari-september.