Bäddat för ny anstormning till Christmasworld
När omvärlden förändras plötsligt och oförutsägbart skapar högtider en struktur åt året. Det må vara jul, påsk eller halloween. Allmänna helgdagar bidrar till att många stannar upp samtidigt. Det skapar en känsla av social gemenskap och tid för reflektion.
Så ramar arrangören Messe Frankfurt in Christmasworld, världens största mässa i sitt slag. Parallellt med den gigantiska konsumentvarumässan Ambiente och hobby-, hantverks- och konstnärsmässan Creativeworld, attraherade trion sammanlagt 140 000 besökare och 5 000 utställare från totalt 170 länder under den senaste tillställningen i början av 2024.
Med utsålda hallar ser Stefan Schopp, director för Christmasworld och Creativeworld, att Christmasworld 2025 bäddar för nya framgångar.
– Intresset har varit stort och mässan är redan utsåld. Även om världen fortfarande delvis befinner sig i en lågkonjunktur ser vi inga tecken på att intresset för mässan minskar, säger Stefan Schopp.
Christmasworld huserar denna gång i sju av mässans 29 fulltecknade mässhallar. I hallkomplexen 4, 5 och 6 kan besökaren botanisera bland ett utvalt sortiment av produkter och kreativa dekorationsidéer som kan ge en skjuts åt försäljningsutvecklingen.
Sammanfattar trender
Precis som systermässan Ambiente sammanfattar Christmasworld 2025 års trender under rubrikerna ”deep”, ”real” och ”ease”. Naturliga material, hantverkskunnande och jordnära färgskalor bidrar till en känsla av trygghet och äkthet. Samtidigt utforskas design, material och nya samhällstillvända tekniker. ”Ease”, med mer tidlösa, lysande och färgstarka kreationer, ska få oss att känna oss levande och behålla tron på morgondagen.
Trenderna manifesteras både på mässgolvet och i separatutställningen Trends 25+ i foajén till hall 4. Där presenterar den välrenommerade trendbyrån Stilbüro bora.herke.palmisano ett urval av produkter som representerar de tre trenderna.
Kärnan i Christmasworld är kanske föga överraskande jul- och säsongsprodukter, från minsta julkula till gigantiska dekorationer för köpcentrum och offentliga miljöer. Mässan bjuder även på en upplevelse för alla sinnen med nya trender och klassiker som passar till årets alla helger och festligheter som bröllop och jubiléer.
Här hittar inköpare från trädgårdsföretag, byggvaruhus och blomsterhandlare ett stort urval av trendriktiga och attraktiva konstgjorda växter och träd, blomkrukor, vaser och hela spektrumet av blomsterdesign. Utbudet är även anpassat för eventföretag och arrangörer som vill hitta inspiration till blomsterutsmyckning av lokaler och arrangemang.
Ljusbelysning tar mer plats
Festligheter inkluderar också belysning och just belysning upptar allt större plats på Christmasworld. Iögonfallande koncept för skyltfönster och butiksdekorationer kompletteras av ett stort urval av jul- och dekorationsbelysning för hem och trädgård. Christmasworld är även världens största mässa för levande ljusbelysning med ett oöverträffat utbud av ljus, ljusstakar, ljushållare och tillbehör.
Mat, godis och presenter hör högtider till. På plattformen ”Ribbons & Wrapping” visas många typer av förpackningsmaterial, från högkvalitativa omslagspapper och presentpåsar till presentband och andra förpackningsrelaterade volymprodukter. Specialiserade inköpare som vill göra julkonfektyr och andra kulinariska produkter attraktiva kan botanisera bland nischade förpackningslösningar som kan bli ett spännande komplement till det övriga produktsortimentet.
Kärnan i Christmasworld är jul- och säsongsprodukter, från minsta julkula till gigantiska dekorationer för köpcentrum och offentliga miljöer.
Foto: Pietro Sutera/ Messe Frankfurt Exhibition GmbH.
Plattform för relationer
På mässan samlas också tillverkare från främst Asien som fokuserar på volymaffärer för allt från blomsterhandelns rekvisita till säsongsdekorationer, julprodukter och belysning. Christmasworld är en väl inarbetad plattform för relationer med gamla och nya affärspartners från hela världen.
Sverige, slutligen. Mattias Dahlqvist, officiell representant för Messe Frankfurt i Sverige och Norge, ser att det blir en rekordmässa för svensk del. – Denna gång tar vi tar upp den nordiska kampen med Danmark som dominerat i så många år. Det är kul att svenska företag är så offensiva och vågar satsa, säger Mattias Dahlqvist.
"Även om världen fortfarande delvis befinner sig i en lågkonjunktur ser vi inga tecken på att intresset för mässan minskar.” Stefan Schopp