Ny ägare klar till 25-årigt varumärke: ”Viktig milstolpe”
I slutet på september försattes bolaget bakom Boob i konkurs. Nu förvärvas det snart 25-åriga varumärket, som designade kläder och underkläder för gravida och ammande kvinnor, tillsammans med Imse Vimse, av bolaget Monthly of Sweden, som är mest känd för att tillverka menskoppar.
– Detta förvärv markerar en viktig milstolpe för oss. Varumärkena kompletterar vår portfölj på ett naturligt sätt, och deras fokus på hållbarhet och kvalitet ligger i linje med våra egna värderingar, säger Lisa Perby, vd för Monthly of Sweden, i en kommentar.
För snart tre år sedan förvärvade Bare Collective, en företagsgrupp som kontrolleras av riskkapitalbolaget Pivot, samtliga aktier i Boob Design AB. Säljaren var Boobs grundare och vd Mia Seipel som hade drivit varumärket sedan millennieskiftet.
Även Imse Vimse, som också rymdes inom Bare Collective, med ett produktsortiment till baby, träleksaker, barninredning och tygblöjor, dukade under i samma veva.
Boob sålde både till återförsäljare och till e-handlare, samt drev egen e-handel. Omsättningen uppgick under fjolåret till 38 miljoner kronor och företaget gjorde för andra året i rad en förlust. 2023 uppgick den till -8,6 miljoner kronor. Soliditeten backade från 38 procent 2022 till 0 året därpå.
Ägaren, Bare Collective, såg ingen annan lösning än att ansöka om konkurs. I ansökan angavs att Boob design AB saknar medel för att reglera sina skulder och att det är på obestånd.
Lisa Perby ser nu tillväxtmöjligheter i att integrera Boob Design och Imse Vimse i sitt erbjudande.
– Genom att möta kvinnors behov genom olika livsfaser kan vi nå nya målgrupper och stärka vår marknadsposition, fortsätter vd:n för Monthly of Sweden.