23948sdkhjf

Ica lanserar ny butikskedja – ska in på husdjursmarknaden

Icagruppen ger sig in på husdjursområdet när man lanserar nya kedjan Gaston.  

Icagruppen lanserar en ny butikskedja. Den kommer att heta Gaston och kommer att erbjuda ett sortiment med djurfoder och tillbehör för hundar och katter. Tanken är att komplettera det utbud man redan har med djurförsäkringar via Ica Försäkringar, djurfoder i matbutikerna samt medicin på Apotek Hjärtat.  

– Det är en intressant marknad som växer. Vi har inte haft ett erbjudande inom fackhandel för husdjur innan. Därför vill vi förstärka vårt utbud. Butikerna ska ligga i anslutning till våra handelsplatser, där vi har Icabutiker och apotek, så att kunderna kan göra alla sina inköp på samma ställe, säger Nina Jönsson, vd för Icagruppen.

Gaston kommer att från och med i dag att ha en e-handel som kommer att nå ut till hela landet. Därefter är tanken att öppna den första butiken redan den 21 november i Uppsala intill Ica Maxi Stenhagen.

– Vi ska göra det enkelt för kunderna. Om man tänker på vårt erbjudande som helhet har vi mat, bank, medicin och försäkringar. Så Gaston passar väl in i vårt erbjudande och breddar det. Vi ser att det är ett utökat intresse för husdjur och att den marknaden växer. Över hälften av marknaden för foder till husdjur ligger utanför dagligvaruhandeln, säger Nina Jönsson.

Ica uppger att man inledningsvis ska testa olika design- och konceptmöjligheter för att reda ut vad för sortiment och service Gastons kunder kommer att vilja ha. 

− Gaston är ett exempel på hur Icas gemensamma innovationskraft och entreprenörskap skapar möjlighet till tillväxt genom nya affärer. Vi tror att många kunder kommer att uppskatta möjligheten att göra sina husdjursinköp samtidigt som mat- och apoteksinköp, kommenterar Johan Berg, ansvarig för Gaston.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078