E-handeln ökar i september – högsta nivån sedan 2020
E-handeln i Sverige ökade med 28 procent till 13 miljarder kronor under september, mätt i årstakt. Utfallet motsvarar den högsta nivån för månaden sedan Svensk Handel lanserade sin e-handelsindikator 2020.
Trenden att allt fler shoppar på nätet höll i sig även under september, och i genomsnitt handlar varje e-handelskonsument för ett betydligt högre totalbelopp än samma period förra året.
–Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen har gått igenom, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Sett till tredje kvartalet har omsättningen ökat med 8 procent i löpande priser, och hittills i år har e-handeln vuxit med totalt 11 procent.
Samtidigt har e-handeln från utlandet nått en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.
– Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, fortsätter Per Ljungberg.