23948sdkhjf

E-handeln ökar i september – högsta nivån sedan 2020

Allt fler svenskar handlar från utlandet. En oroväckande utveckling Svensk Handel då mycket av ökningen sker från kinesiska lågprisjättar som Temu och Shein.

E-handeln i Sverige ökade med 28 procent till 13 miljarder kronor under september, mätt i årstakt. Utfallet motsvarar den högsta nivån för månaden sedan Svensk Handel lanserade sin e-handelsindikator 2020.

Trenden att allt fler shoppar på nätet höll i sig även under september, och i genomsnitt handlar varje e-handelskonsument för ett betydligt högre totalbelopp än samma period förra året.

–Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen har gått igenom, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Sett till tredje kvartalet har omsättningen ökat med 8 procent i löpande priser, och hittills i år har e-handeln vuxit med totalt 11 procent.

Samtidigt har e-handeln från utlandet nått en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.

– Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, fortsätter Per Ljungberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062