Revolution Race växer snabbast utanför Norden
Revolution Race ökade omsättningen under det brutna räkenskapsåret 2023/2024 till 1,840 miljoner kronor, upp från 1,560 miljoner föregående år. Det innebär en tillväxt med 18 procent. Ebitda landade på 20,9 procent (19.9).
Att bolaget trots en utmanande marknad levererar tillväxt och vinst i alla regioner gläder vd Paul Fischbein som i vd-ordet i årsredovisningen framför att bolaget tagit ytterligare ett steg mot att bli det mest rekommenderade outdoor-varumärket i världen.
”Vi reflekterar stolt över ett år med framgångsrika produktlanseringar som överstigit 600 000 produktrecensioner med höga betyg. Nöjda kunder är vår mest värdefulla tillgång”, skriver han vidare och berättar att produktteamet utökats och produktutvecklingen accelererats under året.
Efter att under räkenskapsåret ha adderat Kanada, Sydkorea och Japan finns Revolution Race nu på totalt 40 marknader runt om i världen. Planen är att fortsätta den internationella expansionen. Det är därför helt enligt strategin att bolaget nu växer snabbast utanför Norden. Utanför den nordiska regionen ökade omsättningen med 24 procent, medan ökningen i Norden låg på 8 procent.
Som ett resultat av bolagets tillväxt på 18 procent och det starka kassaflödet föreslår styrelsen en utdelning på 1,20 (0,86) kronor per aktie. Under tredje kvartalet inleddes också ett aktieåterköpsprogram . Totalt delades 195 miljoner ut till aktieägarna under räkenskapsåret, 97 miljoner genom utdelningen för 2022/23 och 97 miljoner genom aktieåterköp.