Försäljning ökar mindre än väntat för Clas Ohlson
Hemfixarkedjan Clas Ohlsons organiska försäljning ökade med 8 procent i september, exklusive den nyligen förvärvade Spares-koncernen, jämfört med samma period föregående år, enligt ett pressmeddelande.
Analytikerna räknade i snitt med en ökning om 9 procent, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.
”Detaljhandelsklimatet är fortsatt utmanande och det kommer även framgent att vara viktigt med god kostnadskontroll och effektivitet i alla delar av verksamheten för att kunna utveckla konkurrensfördelar inom sortiment, kundmöte och varumärke ytterligare”, kommenterar vd Kristofer Tonström.
Försäljningen i Sverige ökade med 13 procent, medan den organiska försäljningen i Norge steg med 3 procent och i Finland med 4 procent.
Vid periodens utgång hade Clas Ohlson 236 butiker, en ökning med 15 butiker jämfört med för ett år sedan.