23948sdkhjf

Klarna Checkout sålt i miljardaffär – byter namn till Kustom

”Detta är en vinn-vinn-vinn-vinn”, enligt tidigare Sverigechefen på Klarna.

I veckan blev miljardaffären klar. Ett konsortium, med entreprenören Kamjar Hajabdolahi i spetsen, har i köpt Klarnas kassalösning Klarna Checkout, en affär som till  stor del finansieras av nytryckta obligationer värda runt 1,7 miljarder kronor.

Bolaget byter nu namn till Kustom och kommer inom de närmaste månaderna lansera en helt ny tjänst.

– Inom tre–sex månader ska vi lansera en ny tjänst som erbjuder fler och bättre alternativ för betalningar och frakt, säger Jesper Eriksson, försäljningschef på Kustom, och tidigare Sverigechef på Klarna, till Dagens Industri.

 Det nya bolaget har tecknat ett strategiskt avtal med betaljätten Stripe, vars infrastruktur kassalösningen ska bygga på. Klarna har ingen andel av Kustom, men men banden till Klarna uppges fortsatt vara starka och ett samarbetsavtal, som innebär att Klarna fortsatt är en hörnsten i erbjudandet, har tecknats.

– Detta är en vinn-vinn-vinn-vinn. Det är bra för Klarna, oss, handlarna och konsumenterna, fortsätter Jesper Eriksson.

Initialt ska köparna ha betalt omkring 2 miljarder kronor. Det finns även ett avtal om intäktsdelning kopplat till köpeskillingen.

Klarna Checkout, som lanserades 2012, var grunden för Klarnas ursprungliga företagsmodell och har en marknadsandel i Sverige på 40 procent. Företaget har sedan dess gått över till att erbjuda andra betalningslösningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058