Elon minskar omsättningen men ökar resultatet
Hemelektronikkedjan Elon minskade omsättningen men förbättrade resultatet i det andra kvartalet.
Omsättningen sjönk 0,9 procent till 1 096,3 miljoner kronor (1 106,7). Den organiska försäljningstillväxten var -0,9 procent.
”Nettoomsättningen inom retail (B2C) har utvecklats positivt under kvartalet med tillväxt på 6 procent medan fortsatt lägre försäljning inom B2B på grund av lägre volymer inom byggprojekt kvarstår”, skriver kedjan i rapporten.
Marknaden är fortsatt utmanande, skriver vd Stefan Lebrot i rapporten.
– Tack vare bredden på vår verksamhet skapar Elon bättre förutsättningar över tid att jämna ut konjunktursvängningar och säsongsvariationer vilket bidrar till en mer stabil framtida utveckling av vår lönsamhet, säger Elon-chefen i en kommentar.
Elon upprepar sina finansiella mål.
Rörelseresultatet blev 10,6 miljoner kronor (-23,9), med en rörelsemarginal på 1,0 procent.
Resultatet efter skatt blev 6,2 miljoner kronor (-30,5). Resultat per aktie uppgick till 0,40 kronor (-2,05).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 54,8 miljoner kronor (-174,2).