Styrkebesked för Synsam – abonnemangen växer
Optikkedjan Synsam redovisar en ökad omsättning på 10 procent i andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Samtidigt steg intäkterna från glasögonabonnemang steg15 procent.
Ebitda-resultatet stärktes i sin tur med 17 procent, jämfört med samma kvartal ifjol.
Vd Håkan Lundstedt skriver att resultatet är det starkaste hittills i ett enskilt kvartal. Han lyfter särskilt fram den ifrågasatta abonnemangsaffären.
”Synsams abonnemangsaffär [...] tillför mervärde till våra kunder. Att affären har en fortsatt stark utveckling med en ökning av den aktiva kundbasen med cirka 22 000 kunder i det andra kvartalet är ett kvitto på detta”, skriver Lundstedt i rapporten.
Synsams målsättning är att det totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som abonnerar löpande enbart på linser ska uppgå till 1 miljon i slutet av 2025. Per den 30 juni 2024 var antalet 799 000.
Målsättningen för åren 2024–2026 är att etablera 90 nya butiker och Synsam har under det första halvåret 2024 etablerat 22 nya butiker, varav 13 nya butiker i andra kvartalet.
Synsam kommer i det tredje kvartalet 2024 att etablera mellan 9 och 11 nya butiker, inklusive nya hörselenheter.
Andra kvartalet i siffror
Kostnadsprogrammen som pågått sedan 2023 har givit positiv effekt i framför allt Sverige och Norge.
Nettoomsättningen steg 10,0 procent till 1 723 miljoner kronor (1 566). Den organiska försäljningstillväxten var 9,5 procent (10,2).
Ebitda-resultatet blev 469 miljoner kronor (401), med en ebitda-marginal på 27,2 procent (25,6).
Resultatet före skatt var 212 miljoner kronor (164).
Resultatet efter skatt blev 168 miljoner kronor (140), en ökning med 20,0 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 1,14 kronor (0,94), vilket innebär en ökning med 21,3 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 435 miljoner kronor (386).
Synsams kvartalsrapport