H&M skrotar Afound – 40 personer förlorar jobben
H&M-gruppen lägger ned den digitala outleten Afound. Det framgår av ett pressmeddelande. Anledningen uppges vara att efterfrågan från varumärken inte är tillräckligt hög eftersom de väljer att använda sina egna kanaler för reor. ”Detta har lett till det svåra men nödvändiga beslutet att avveckla Afound”, skriver bolaget.
Cirka 40 personer berörs av nedläggningen, uppger H&M:s presskontakt Sara Hampus till Dagens Handels systertidning Habit.
– De kommer att stöttas till en fortsatt karriär inom eller utanför gruppen. I nuläget ligger allt vårt fokus på kollegorna som påverkas och att säkerställa en smidig övergång för dem, skriver hon i ett mejl.
Huruvida Afound var lönsamt eller inte är oklart. Eftersom Afound ingår i H&M-gruppens redovisning särredovisas inte försäljningen.
Afound lanserades i juni 2018 med både digitalt och fysiska butiker. Konceptet gick ut på att sälja överlager av redan producerat mode och inredning till herr, dam och barn från både externa varumärken och H&M-gruppens egna etiketter.
Redan hösten 2019, ett drygt år efter lanseringen, meddelade Afound att bolaget skulle byta kurs för att satsa på mer digital försäljning för att under 2020 stänga samtliga fysiska butiker.
Afounds verksamhet stängs ned i höst och ska fasas ut under de kommande månaderna.