Sommarlyft för e-handeln – apoteksvaror populärast
Den svenska e-handelns omsättning för juni ökade med 17 procent i jämförelse med samma period förra året och landade på 14,6 miljarder kronor.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för sommarmånaderna juni och juli.
En dipp i omsättningen syntes dock i juli när omsättningen backade med 1 procent till 11,8 miljarder kronor. Trots tappet är intresset för e-handel stort, skriver näringslivsorganisationen i rapporten.
– Intresset för e-handeln är fortsatt skyhögt. Andelen som gör sina inköp online har under de senaste månaderna legat på nivåer som överträffar vad vi såg under pandemin. Det visar på att potentialen är enorm för e-handeln även i framtiden, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.
E-handeln från utlandet ökar också.
Under juli handlade 21 procent från andra länder varav 12 procent från Temu och/eller Shein, står det att läsa i rapporten. Här är den vanligaste varukategorin ”kläder och skor”.
– Det råder inga tvivel om att e-handeln från tredje land tar allt större marknadsandelar. Den fria konkurrensen ska givetvis värnas, men när vi svart på vitt ser hur företag som Temu och Shein tillåts agera efter helt andra spelregler än svenska handelsföretag, blir det också ett hot mot Sverige som handelsland. Vi vill se att svenska politiker, på såväl EU som nationell nivå nu agerar i frågan, fortsätter Per Ljungberg.
Den varugrupp flest handlade från under juni och juli var varor från apotek, följt av kläder och skor.
Andel konsumenter som e-handlat per varukategori by Nordiske Medier 1 - Infogram
Under juli minskade antalet konsumenter som e-handlade byggvaror med fyra procent jämfört med samma period förra året. Under årets andra kvartal sjönk omsättningen inom kategorin med 30 procent.