Barnkedjan prövar popup med secondhandkläder
I början på september slår Polarn O. Pyret upp portarna för deras nya popup-butik med secondhandkläder på Sergelgatan i centrala Stockholm. Det är första gången kedjan öppnar en renodlad butik för secondhand-kläder.
– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda en dedikerad plats för vårt ständigt växande secondhandinitiativ mitt i Stockholm. Vi vill uppmuntra alla att vara med och skapa en mer hållbar framtid genom att minska vår konsumtion av nytillverkade kläder. Vi vill se tre barn i varje plagg, minst, säger Deeba Remheden, hållbarhets- och kvalitetsdirektör på Polarn O. Pyret, i en kommentar.
Butiken kommer att vara öppen i två månader och erbjuda ett stort sortiment av barnkläder. Sedan tidigare är det möjligt att lämna in plagg för återbruk till kedjans butiker i utbyte mot en värdecheck. Den nya popup-butiken är ytterligare ett steg i att utveckla secondhandkonceptet, menar kedjan.
Enligt Amanda Ollerup Sjöberg, pr-ansvarig för kedjan, är det inte alls uteslutet att det blir fler liknande satsningar framöver.
– Förra verksamhetsåret dubblade vi vår second hand-försäljning jämfört med året innan, så vi ser att det finns en efterfrågan och ett behov av den här typen av tjänst. Blir popup-butiken en succé, kommer vi definitivt att se över möjligheten att göra en permanent lösning, och på fler platser, säger hon till Dagens Hande.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.