23948sdkhjf

Motonet gasar vidare – öppnar två nya varuhus

En strategisk fördel att öppna i två närliggande städer, enligt marknadschefen.

Finska Motonet fortsätter med sina etableringar i Sverige i en rasande takt. Kedjan avslöjar nu ytterligare två varuhus i Jönköping och Linköping som planerar att öppna under första halvan av 2025.

Det var i september i fjol som Motonet öppnade sitt första svenska varuhus i Sundsvall och sedan dess har den finska biltillbehörskedjan redan hunnit öppna varuhus i Örebro och tecknat hyresavtal för varuhus i Västerås, Umeå och Gävle.

I Linköping öppnar kedjan i handelsområdet Tornby och tar över en före detta padelhall på cirka 3 000 kvadratmeter.

Båda varuhusen ska erbjuda sevicetjänster; som släputhyrning, bilstäd, cykelunderhåll och snabbservice. I Jönköping kommer även en verkstad att ingå.

Trots att det bara är drygt 13 mil mellan de två nya varuhusen anser marknadschefen Alexander Koksvik att det är en strategisk fördel – både ur ett marknadsförings- som logistikperspektiv.

– Effektiv marknadsföring kommer att stärka Motonets varumärkeskännedom i ett stort upptagningsområde söderut, vilket också gynnar vår snabbt växande e-handel, samtidigt som den geografiska närheten möjliggör en effektiv logistiklösning mellan städerna, säger han i ett pressmeddelande.

I en tidigare intervju med Dagens Handel berättade kedjans Sverige-vd Johan Ljung om den långsiktiga expansionsplanen och målet till lönsamhet.

– Vi är ett väldigt lönsamt företag i Finland. Med en välmående affärsidé och koncept. Det kopierar vi till 90 procent i Sverige och så gör vi de lokala anpassningarna som krävs. Vi är övertygande om att vi ska lyckas i Sverige också, sa han då.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078