Under Armours mål: Återta premiumposition
Sportklädeskedjan Under Armour redovisar en omsättning och resultat som var högre än väntat under första kvartalet. Bolaget justerar flera prognoser
"Vi är uppmuntrade av tidiga framsteg i våra ansträngningar att återskapa en premiumpositionering för varumärket Under Armour och nöjda med vårt resultat för första kvartalet, som var bättre än förväntat", säger Under Armours vd och koncernchef Kevin Plank.
Omsättningen sjönk 10,1 procent till 1 184 miljoner dollar (1 317). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 1 144.
Resultat per aktie uppgick till -0,70 dollar (0,02). Justerat resultat per aktie blev 0,01 dollar, vilket är bättre än analytikerkonsensus som låg på -0,08.
För räkenskapsåret 2025 guidar Under Armour för att försäljningen minskar med en låg tvåsiffrig procentsats, vilket är en upprepning. I Nordamerika väntas en försäljningsminskning på 14-16 procent, tidigare 15-17 procent.
Justerat rörelseresultat bedöms bli 140-160 miljoner dollar, jämfört med tidigare guidning 130-150 miljoner.
Den justerade vinsten bedöms bli mellan 0,19 och 0,22 dollar, tidigare 0,18 till 0,21 dollar per aktie, väntat 0,21 dollar.