Lykos nya butik – ett ”lyxigt badrum”
Den fysiska butiken blir allt viktig för skönhetskedjan Lyko. Efter att länge haft önskemål om en större lokal utökar nu Lyko sin butik i Emporia i Malmö till 220 kvadratmeter. Samtidigt uppgraderas butiken med ett nytt koncept.
– Den fysiska butiken är viktig för oss för att bygga varumärket Lyko och i samband med flytten investerar vi därför i ett helt nytt inspirerande butikskoncept andas glädje och lekfullhet, säger Cecilia Andersson, regionchef på Lyko, i en kommentar.
I den nya butiken ska kunderna bjudas in till att testa allt ifrån värmeverktyg till dofter och makeup. Butiken ska nämligen kännas som ett ”stort lyxigt badrum”. Det är i vilket fall visionen som Malin Lazar, Head of Concepts & Visuals Development på Lyko, hade när hon utformade det nya konceptet.
– Alla har möjlighet att prova våra produkter och butiken fungerar så klart som ett skyltfönster för en del av de över 62 000 artiklar som vi har i vår nätbutik, tillägger Emelie Carlsson, Business Area Manager Retail Services på Lyko i pressmeddelandet.
Kedjan har länge haft önskemål om en större lokal, vilket de framfört till fastighetsägaren Steen & Ström.
Selma Crnkic, Leasing Manager på Steen & Ström och Emporia säger att hon är glad att kunna uppfylla Lykos önskemål.
– Precis som Lyko vill Emporia var en plats där du som besökare inte bara kan shoppa, utan också inspireras och umgås, säger hon.
Under det första kvartalet
Lykos försäljning ökade med 24 procent under årets första kvartal. Även i övriga nordiska länder satsar kedjan stort på butiker som komplement till e-handeln.
– Den fysiska butiken är viktig för oss för att bygga varumärket Lyko och i samband med flytten investerar vi därför i ett helt nytt inspirerande butikskoncept andas glädje och lekfullhet, säger Cecilia Andersson, regionchef på Lyko.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.