23948sdkhjf

Åhléns återvänder efter sju år med nytt inredningskoncept

Ett av tre varuhus som öppnar igen under året. ”Känns väldigt speciellt”, säger Åhléns ägare Ayad Al-Saffar som själv kommer att vara på plats och välkomna kunderna i Mora.

Torsdagen den 20 juni återvänder Åhléns till Mora. Orten som varuhuskedjan lämnade 2017 för att istället lägga fokus på e-handeln.

Det nya varuhuset, på strax över 1 000 kvadratmeter i ett plan, blir det första att utrustas enligt ett nytt inredningskoncept och får ett brett sortiment inom mode, skönhet, barn och hem. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Jag är mycket stolt och glad över att Åhléns nu öppnar varuhus i Mora igen och ser verkligen fram emot att själv på plats i Mora, få välkomna både våra gamla och nya kunder till vårt nya och otroligt fina varuhus. Det kommer finnas många spännande, välkända och nya varumärken, och jag hoppas att alla gäster kommer trivas och alltid känna sig varmt välkomna till Åhléns Mora, säger Ayad Al-Saffar, ägare och vd Åhléns, i en kommentar.

Ayad Al-Saffar, som köpte varuhuskedjan 2022, har varit tydlig med sin målsättning om att öppna fler varuhus på mindre orter och gärna återvända till platser där varuhuset funnits tidigare för att visa att handeln kan vitaliseras och vara lönsam även där.

– Det känns väldigt speciellt och härligt att öppna det första nya Åhlénsvaruhuset just i
Dalarna, där jag spenderade mina första fem år i Sverige, säger han.

Varuhuset i Mora öppnade första gången 1954 och blir ett av tre Åhléns-varuhus som öppnar igen under året, tillsammans med Västerås och Skärholmen i Stockholm. Även i Skärholmen sker comebacken efter sju års frånvaro.

I slutet av förra året förlängde även Åhléns med fastighetsägaren i Växjö, och varuhuset som var nedläggningshotat blir kvar i åtminstone fem år. Likaså är det klart att Åhléns återvänder till Fridhemsplan i Stockholm efter renoveringen.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065