23948sdkhjf

Lampgallerian blir Lightshop när BHG konsoliderar

BHG tar engångskostnader på 23 miljoner kronor för organisationsförändringar som ska bidra till att stärka lönsamheten och nå de finansiella målen.

Lampgallerian, som varit en del av inredningskoncernen BHG Group sedan 2019, har under våren konsolideras in i Nordic Nest Group med ambitionen att skapa en destination för belysning. Ytterligare en specialdestination, för matlagning, har skapats med förvärvet av Kitchentime i början av året.

Nu är konsolideringen slutförd, meddelar BHG i ett pressmeddelande. 

I samband med konsolideringen har Lampgallerian bytt namn till Lightshop, med den svenska sajten Lightshop.se och den tyska samt internationella siten Lightshop.com.

– Med Nordic Nest, Svenssons och Kitchentime har vi etablerat den globalt starkaste aktören inom skandinaviska premiummöbler och heminredning. Tillskottet av Lightshop kommer att ytterligare stärka kategorin belysning, vilket lockar en stor kundgrupp som föredrar att köpa från specialister. Den ökade omsättningen ger oss bättre skalfördelar i logistik och kommersiella funktioner, säger Nordic Nests vd Bank Bergström i en kommentar.

Lightshop har fullt ut integrerats i Nordic Nests befintliga infrastruktur i Kalmar. Det ska ge årliga besparingar om cirka tolv miljoner kronor, främst genom sänkta personal- och logistikkostnader. 

Den totala kostnaden för konsolideringen uppgår till 23 miljoner kronor. Nedskrivningarna påverkar inte BHGs kassaflöde. Samtliga kostnader kommer att hänföras till det andra kvartalet 2024.

– Vi fortsätter att exekvera på vår kommunicerade strategi. Genom att konsolidera in Lightshop i Nordic Nest Group ökar vi våra skalfördelar och stärker vårt kunderbjudande, säger BHG Groups vd Gustaf Öhrn.

Läs mer om: BHG
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065