23948sdkhjf

Smartare telefoni – mer än bara prat

Enkelhet viktigt för Telavox som strävar efter att kunderna ska kunna hantera sin egen infrastruktur och anpassa den efter sina egna behov.

Telavox startades av ett gäng Lundastudenter med en enkel idé: att ge företag en smartare telefoni- och kommunikationslösning än vad de stora teleoperatörerna kunde erbjuda. Idag, över 20 år senare, fortsätter företaget att växa och allt fler väljer att uppgradera sin företagstelefoni till Telavox. Integrera telefonin med digitala system, få samma leverantör i hela Norden och anpassa efter era behov – det är bara några exempel på hur företag kan ta sin telefoni till nästa nivå.

 – Vi strävar efter enkelhet i allt vi gör. Att våra kunder själva kan administrera och hantera sin egen infrastruktur är en viktig del som uppskattas av både våra små och stora kunder. Alla bolag har sina utmaningar och vårt fokus handlar om att förenkla deras kommunikationskanaler, så att de i sin tur kan förbättra kundupplevelsen för sina kunder.

Så förklarar Tor Blomdell, CPO på Telavox, techbolagets grundläggande vision. En framgångsrik sådan som gjort att Telavox seglat upp som en ledande aktör inom telekom i både Sverige och övriga Norden.

Telavox skiljer sig från många av sina konkurrenter genom att ha en egenutvecklad produkt. Där deras konkurrenter ofta väljer att köpa in färdiga utländska plattformar, har Telavox istället en dedikerad utvecklingsavdelning som består av 170 medarbetare. Med sin interna utvecklingskapacitet kan Telavox kontinuerligt förbättra sin plattform för att möta sina kunders specifika behov och förväntningar.

Tor Blomdell, CPO, Telavox. Foto: Telavox

Men hur passar företagstelefoni in i dagens allt mer digitaliserade värld?

 Josef Lundh, Enterprise Sales Executive, har varit med på Telavox resa under tio år och upplevt företagets framgångsrika expansion. Han svarar på frågan: – Telefoni betraktas ofta felaktigt som en ”offline”-kanal som inte är integrerad med andra kommunikationskanaler. Men telefoni är så mycket mer än bara prat; det handlar om kundnöjdhet, tillgänglighet och mätbarhet för att stötta verksamheten.

 Det finns en vanlig uppfattning att man måste välja mellan chatt och telefon, men i praktiken kompletterar de varandra, förklarar Tor Blomdell.

– Chatten är effektiv för många typer av ärenden, men det finns stunder då man når en punkt där ett telefonsamtal blir nödvändigt för att lösa frågan eller att komma vidare. Förmågan att smidigt växla från en livechatt till ett telefonsamtal är avgörande för att kunna ge kunderna riktigt bra service. Och det finns många smarta lösningar på hur du kan integrera telefonsamtal med digitala kanaler och befintliga system för att arbeta mer effektivt.

 Vem är era tjänster till för?

 Vi riktar oss till bolag inom alla branscher och storlekar, men företagets behov skiljer sig självklart åt om du är en liten eller stor aktör, likaså om du till exempel har fysiska butiker eller enbart arbetar med försäljning online. En av våra stora konkurrensfördelar handlar just om att kunna anpassa oss efter dessa förhållanden och kundens unika behov. En liten butik vill komma åt enkelheten i att bygga sin egen växel, och att använda röstmeddelande, vidarekoppling eller koppla bort telefonsamtal efter stängning. En större aktör tittar på integrationer med sitt CRM och digitala ekosystem, hantering av licenser istället för abonnemang, och möjlighet till nordisk expansion – för att nämna några, säger Tor Blomdell.

Vad tillför Telavox för värde till sina kunder inom handel?

– Licenshantering är ett exempel. Om du kanske arbetar med tillfällig personal under sommartid eller vid stora helger är det bättre att ha licenser istället för krångliga abonnemang. På större bolag kan våra kunder enkelt lägga till eller ta bort användare på egen hand vilket spar tid, säger Josef Lundh.

– Användarvänligheten gör att du hanterar telefonväxel, er kundtjänst och alla nordiska mobilabonnemang med ett par knapptryck. På så sätt kan du fokusera på viktigare saker än att sitta i långa telefonköer för att ditt nuvarande system inte har stöd för självadministration i den utsträckning du behöver.

Aktörer inom retail får enklare företagstelefoni med Telavox plattform, allt styrs med enkla knapptryck. Foto: Telavox

När det gäller kunder som expanderar i Norden så är det stora värdet att Telavox har en lösning som inte bara fungerar i Sverige utan även i andra länder, menar Josef Lundh.

– Ingen annan i branschen kan leverera en nordisk telefonilösning med mobilabonnemang, växeltjänster och kontaktcenter som administreras från en enda portal, det sparar kunderna såklart både tid och pengar på.

Josef Lundh är övertygad om att företagstelefoni kommer att fortsätta vara relevant i framtiden. Han betonar vikten av att företag kan arbeta flexibelt och att samtal är centrala för att skapa, förenkla och utveckla affärsrelationer, oavsett om de sker via mobilen, Teams eller från en app på datorn.

Telavox i korthet:
Telavox är en ledande leverantör av telefoni och växeltjänster som erbjuder smarta och enkla lösningar för modern företagskommunikation. Då ingår bland annat växel, ärendehantering, mobilabonnemang och kundsupport i en och samma plattform skräddarsytt till bolag oavsett storlek. Telavox är ett av sju bolag i Sveriges historia som mottagit priset Di Gasell åtta år i rad.

Grundat: 2003 i Lund
Kontor: Telavox verkar i nio länder med huvudkontor i Malmö
Anställda: Mer än 500 varav över 170 utvecklare
Omsättning: 1,7 mdr kr (2023)
Uppköpta bolag: ALLOcloud (Frankrike och Belgien), Numintec (Spanien och Portugal) och eRate (Norge).

Läs mer om Telavox här eller ring oss för att veta mer 040-620 00 00

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.171