Klädbolag stärker försäljning och vinst – sätter nya finansiella mål
Svenska friluftsvarumärkets omsättning var upp 16 procent till 478 miljoner kronor under tredje kvartalet, januari till mars, i det brutna räkenskapsåret 2023/2024 jämfört med 414 miljoner kronor under motsvarandet period i fjol. Även rörelseresultatet stärktes. Det ökade med 16 procent till 101 miljoner kronor jämfört med 87 miljoner kronor i fjol. Därmed uppgick rörelsemarginalen till 21,1 procent.
Försäljningen i DACH-regionen växte med 18 procent medan tillväxten var 20 procent på övriga marknader. I Norden ökade försäljningen med 5 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -49 miljoner kronor jämfört med 101 miljoner. Minskningen uppges vara hänförlig till en minskning av rörelseskulder samt en ökning av varulagret som uppgick till 461 miljoner kronor jämfört med 398 miljoner.
– Varulagret har planenligt ökat för att möjliggöra högre försäljningsvolymer framöver och fortsätter att vara välbalanserat, skriver bolagets vd, Paul Fischbein, i en kommentar.
Styrelsen har beslutat om nya finansiella mål för perioden som sträcker sig fram till juni 2027. De innebär att Revolutionrace eftersträvar en uthållig och lönsam tillväxt med ett årligt tillväxtmål om 20 procent samt att upprätthålla en årlig justerad ebit-marginal om 20 procent.
– Vi ser fortsatt tillväxt i det fjärde kvartalet med en försäljningstillväxt per idag i linje med den vi rapporterat för det tredje kvartalet, fortsätter Paul Fichbein.