Möbeljätten öppnar saluhall i sitt köpcentrum i San Francisco
Hemma i Sverige har Ica och Axfood anammat plant forward-trenden med sina färser som blandar kött och grönt. Borta i USA har möbeljätten Ikea via sitt fastighetsbolag Ingka Centres precis öppnat en food hall i San Francisco med plant forward-tema, det vill säga med mat som är övervägande växtbaserad men utan att helt eliminera animaliskt kött.
– Med sina svenska rötter och Skandinavien-inspirerade stil är Saluhall en hyllning till lokala hjältar och ett nav för kulturella kontakter och gemenskap, förklarar Cindy Andersen, Ingka Centres managing director.
Saluhall är namnet på satsningen på Market Street i San Francisco som ska fungera som en mötesplats för matupplevelser och event. Den ligger i en fastighet som köptes av Ingka Centres 2020. Sedan 2023 finns även ett Ikeavaruhus i köpcentrumet som möbeljätten vill omvandla till en mötesplats med stora co working-ytor.
Ingka Centres har utvecklat Saluhall-konceptet ihop med streeet food-experterna på Kerb Food och den danska krögaren Claus Meyer, som bland annat ligger bakom lyxkrogen Noma. Med på tåget finns även fem lokala matentreprenörer som bidrar med materbjudanden inom ramen för de mexikanska, asiatiska, algeriska, indiska och puertoricanska köken. Sammanlagt finns det plats för 450 matgäster.
Claus Meyer har också utvecklat ”bagerirestaurangen” Smörgåsland, som ska introducera Skandinavien-inspirerade plant forward-rätter kopplade till säsong och lokala leverantörer. Den danska krögaren har även lånat ut sin expertis till den matlagningsskola som ingår i konceptet Saluhall.