Trög vår för klädförsäljningen
Försäljningen i klädhandeln och dess e-handel ökade med 0,6 procent i löpande priser i mars jämfört med mars i fjol medan skohandeln hade en tillväxt på 17,9 procent. Det visar färska siffror från Svensk Handels Stilindex.
I pressmeddelandet framgår att klädhandeln minskade i volym sett till inflationen för februari. För skohandeln innebär marslyftet en ökning i volym jämfört med förra året. Att våren är på väg har gynnat skohandeln, enligt Svensk Handel.
– Klädhandeln hade räknat med ett starkare marsresultat, givet den starka inledningen på året. Men läget är fortsatt tufft för många, samtidigt som väder och vind är otroligt viktiga faktorer för försäljningen. Blir det varmare och bättre väder, ökar även suget på att uppdatera garderoben. Detta är något vi hoppas avspeglar sig i nästa månads Stilindex, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Försäljningen i enbart fysisk butik, alltså exkluderat försäljning i e-handeln, ökade med 2,3 procent för klädhandeln och 18,6 procent för skohandeln i mars jämfört med mars i fjol. Därmed var den fysiska handeln starkare under månaden jämfört med e-handeln. Ackumulerad försäljning i fysisk handel under januari till och med mars uppgår till -0,6 procent för kläder och -9,3 procent för skor.