Motonets vd om expansionen: ”Vi ska lyckas i Sverige också”
Den finska varuhuskedjan Motonet fortsätter sin expansion i Sverige. För några veckor sedan stod det klart att ett nytt varuhus öppnar i Västerås vid årsskiftet. Nu står det klart att kedjan även öppnar ett varuhus i handelsområdet Ersboda i Umeå under 2025.
– Vi har tittat på Umeå väldigt länge och nu föll det på plats och vi hittade ett väldigt bra läge. Då gick det snabbt, säger Johan Ljung, vd för Motonet, till Dagens Handel.
Motonet har ingått ett långt hyresavtal med fastighetsägaren With You Norr AB. Lokalen i Ersboda är på 4 500 kvadratmeter med en total butiksyta på 2 600 kvadratmeter. Ett helt nybyggt varuhus planerar att stå färdigt till sommaren 2025 på det som i dag bara är en grusplan.
– Vi bygger vårt totalkoncept där, med varuhus, verkstad, däckservice och biltvätt. Det blir en stor anläggning och det är vi supernöjda med, fortsätter Johan Ljung.
Motonet har stora expansionsplaner i Sverige. Det första varuhuset i Sverige öppnade i Sundsvall i slutet av september ifjol, snart öppnar varuhus nummer två i Örebro och även i Västerås öppnar ett Motonet. Vid sidan av det pågår även förberedelser till bygget av ett varuhus i Gävle, vilket innebär att Umeå blir den femte etableringen i Sverige.
I Finland har kedjan 40 varuhus. Johan Ljung har en målsättning med mellan tio till 15 varuhus i Sverige så snart som möjligt, där i snitt tre till fyra butiker kan öppna varje kalenderår.
– Vi kommer att fortsätta expandera. Vi ska vara i de större städerna så fort som möjligt, men det behöver ske med kvalitet. Vi vill hitta rätt lägen i rätt städer. Vi har sagt att vi ska satsa på den norra halvan av Sverige först, E18 är någon slags gräns, samtidigt finns det lägen mer söderut som kan vara intressanta för oss.
Även om planen är att varuhusen ska vara lönsamma så fort som möjligt är både ägaren och expansionsplanen långsiktig, tillägger Johan Ljung.
– Vi är ett väldigt lönsamt företag i Finland. Med en välmående affärsidé och koncept. Det kopierar vi till 90 procent i Sverige och så gör vi de lokala anpassningarna som krävs. Vi är övertygande om att vi ska lyckas i Sverige också, säger han.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.