Zalandos resultat högre än väntat
Den tyska nätmodehandlaren Zalando gjorde en justerad rörelsevinst på nära 350 miljoner euro för helåret 2023, motsvarande cirka 3,9 miljarder svenska kronor. Det var bättre än analytikernas förväntningar och 90 procent högre än 2022. Lönsamheten förbättrades, rörelsemarginalen steg till 3,5 procent, medan intäkterna sjönk med 1,9 procent till 10,14 miljarder euro.
Det justerade rörelseresultatet i kvartalet uppgick till 183 miljoner euro jämfört med 146 miljoner euro under motsvarande kvartal 2022. Här hade analytikerna väntat sig 159 miljoner euro.
Den så kallade GMV-försäljningen, vilket är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms, uppgick till 4 450 miljoner euro (4 569).
Inför 2024 spår bolaget att intäkterna ökar med mellan noll och fem procent. Det justerade rörelseresultatet spås bli 380-450 miljoner euro 2024.