Clas Ohlsons vd om överträffade tillväxtmål
Clas Ohlson kommer att lägga innevarande verksamhetsår bakom sig med ett tydligt överträffat tillväxtmål och bolaget har helt klart planer och ambition att klara av målet även nästa år. Det säger vd Kristofer Tonström till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlson har som mål att ha en organisk tillväxt på 5 procent och under en tid nu har den nivån överträffats rejält. Både det andra och tredje kvartalet har bjudit på plus 10 procent och i februari landade tillväxten på hela 19 procent.
Med bara två månader kvar på verksamhetsåret (mars-april) konstaterar vd:n att försäljningsmålet kommer att nås så då är det dags att lyfta blicken mot nästa verksamhetsår och hur den organiska tillväxten kan utvecklas då.
– Vi kommer ha dubbelsiffrig organisk tillväxt det här året och så är det vårt jobba att växa ytterligare 5 procent nästa år och det har vi helt klart planer och ambition att göra, säger Kristofer Tonström.
Clas Ohlson siktar på att öppna cirka tio nya butiker netto under nästa verksamhetsår som inleds med maj månad 2024. Butiksexpansionsmålet är det samma som under innevarande verksamhetsår och redan nu har Clas Ohlson åtta butikskontrakt klara för nästa verksamhetsår.
Det är långa ledtider för att öppna nya butiker men kan det bli fler än 10 nya butiker nästa år?
– Det här är en guidning där vi tror att vi kommer att hamna baserat på vad vi vet i dag. Vi kartlägger varje stad i våra tre länder och jobbar väldigt aktivt med det här så det är klart att det kan dyka upp någon extra, eller någon mindre, säger Kristofer Tonström.
Parallellt med att öppna helt nya butiker ser Clas Ohlson också möjligheter att bygga om och modernisera befintliga butiker.
Hur ser den potentialen ut för nästa verksamhetsår?
– Den är också stor, den är minst lika stor som i termer av antalet nya butiker, säger vd:n.
Clas Ohlson fortsätter att leverera en organisk tillväxt över marknadens förväntningar medan rörelsevinsten i det tredje kvartalet visserligen steg jämfört med året innan men samtidigt inte nådde upp till analytikernas förhandstips.
Är det något specifikt som gjorde att rörelseresultatet inte blev högre eller har analytikerna helt enkelt gissat fel?
– Vi har följt vår plan och gjort helt rätt saker, men där det kan avvika lite är på bruttomarginalförväntningarna. Vi är fortfarande bättre än förra året men det är dels en fortsatt valutapress och dessutom har vi haft en stark volymtillväxt i kvartalet, säger Kristofer Tonström.
Enligt vd:n har kunderna aktivt valt att handla stora volymer när priserna varit "extra bra" och när det varit stora kampanjer.
– Vi har egentligen inte gjort mer aggressiva kampanjer än tidigare men volymerna har helt enkelt varit väldigt höga de gånger vi haft nedsatta priser. Kunderna passar på att handla stora volymer när något är på lite rabatt, säger Kristofer Tonström.
Att kunderna handlar stora volymer under kampanjer, är det något vi kommer se även framgent?
– Det är absolut inte så att vi försöker köpa oss volym. Vi har lanserat enormt mycket nyheter och då vill vi samtidigt sälja ut en del äldre produkter och det kommer vi att fortsätta med. Exakt hur kunderna förhåller sig volymmässigt är lite svårt att förutse. Men vi jobbar hela tiden med att förbättra vår underliggande lönsamhet och vår ambition är också att fortsätta förbättra bruttomarginalen såklart, säger Kristofer Tonström.
Clas Ohlsons bruttomarginalen ökade med 0,2 procentenheter till 38,4 procent i bolagets tredje kvartal, jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Effekterna som påverkade bruttomarginalen i det tredje kvartalet, hur påverkar dessa i det fjärde kvartalet?
– Vi ser ju att tillväxten fortsätter (+19% i februari) och det är drivet av samma initiativ som vi sett tidigare kvartal. Parallellt med det fortsätter vi att sälja ut lite äldre produkter för att göra plats för nya, säger vd:n.