Handlarna allt mer optimistiska: ”Ingen tillfällighet”
– Resultaten vi presenterar visar på att förra månadens mer positiva siffror inte var en tillfällighet. Nu ser vi svart på vitt hur allt fler handlare tror på bättre tider. Detta hänger dock på att inflationen fortsätter sjunka och att räntesänkningar så småningom är att vänta, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Samtidigt stiger handelns förväntningar på framtiden från en låg nivå.
Framtidsindikatorn för e-handlarna steg från 88,3 i januari och 89,6 i februari. För butikshandlarna var motsvarande siffra 80,8 i januari till 82,2 i februari. Det innebär den högsta nivån för butikshandeln sedan hösten 2022. Sällanköpsvaruhandeln stod för den största ökningen under januari. Under februari är det istället dagligvaruhandel som ser mer positivt på framtiden.
Samtliga delsegment inom butikshandeln, e-handeln och partihandeln ligger samtidigt under det neutrala värdet 100. Det innebär att handlarna fortsatt ser pessimistiska kring de kommande tre månaderna utifrån lönsamhet, försäljning och antalet anställda.