Vändning för e-handeln: ”Trendbrott många behövde”
Efter flera dystra månader har utvecklingen för e-handeln nu vänt. Det konstaterar Svensk Handels e-handelsindikator som visar att omsättningen under årets första månad ökat med 19 procent jämfört med samma period ifjol. Det är den starkaste månadsökningen sedan mars 2021.
– Det här var ett trendbrott som många aktörer inom branschen verkligen behövde. Att kunderna sökte sig till e-handeln under januari, och spenderade betydligt mer, kan till viss del tillskrivas att reaperioderna efter högtiderna i december förlängts, och nu pågår en bit in i det nya året, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.
Omsättningen landar uppskattningsvis på 11,6 miljarder kronor, vilket i volym räknat innebär en ökningen på 14 procent.
Konsumenter som handlade på nätet ökade från 64 procent i januari ifjol till 66 procent i årets mätning. Samtidigt handlade konsumenterna för större summor.
– Januari är som bekant en av de svagare e-handelsmånaderna, och vi var oroliga för att den negativa trenden vi sett de senaste månaderna skulle fortsätta in i 2024. Så blev inte fallet, och vi hoppas nu på fortsatt på en positiv utveckling under 2024 säger Per Ljungberg.